דרור דקל, אופטומטריסט B.sc
אופטיקנה קריית אונו
פורסם באופטומטריק EYE עורך ראשי ד"ר ניר ארדינסט

AI או בינה מלאכותית, היא מערכת מחשב מתקדמת המחקה יכולות קוגניטיביות של המוח האנושי, כגון למידה, חשיבה ותיקון עצמי. באמצעות שימוש באלגוריתמים רבי עוצמה וטכניקות למידת מכונה.
מערכות AI יכולות לנתח ולעבד כמויות עצומות של נתונים, מידע ותמונות וממידע זה לסכם וליצור תוכן חדש, לצייר תמונות ברמה גבוהה מאוד, להכין גרפיקה ושרטוטים, להלחין מוזיקה ולעסוק בתקשורת בשפה טבעית עם בני אדם. בנוסף, בינה מלאכותית יכולה לסייע גם במגוון רחב של תעשיות, כולל בריאות, פיננסים, תחבורה, משפטים, כתיבת קוד מחשב ועוד.

בשנים האחרונות הושקעו סכומי עתק ע"י חברות הטכנולוגיה המובילות  כדי "לאמן" ולפתח מערכות AI וחלקן פתוח עדיין לכל המעונין וללא תשלום. חשוב לדעת שהתחום נמצא בשלבים ראשונים ומתפתח במהירות ובצעדי ענק. שילוב מאגרי מידע BIG DATA ומחשבים עוצמתיים בעתיד, לרבות מחשבים קוונטים, ישנו את המציאות הטכנולוגית בה אנחנו חיים.

כיצד מערכות AI ישתלבו בעבודת האופטומטריסט?

AI ישפר משמעותית את התנהלות הקליניקה
תוכנות מבוססות AI יאפשרו אוטומציה של משימות שגרתיות כגון הזנת נתוני לקוחות, קביעת תורים, תזמון פגישות, סגירות קופה, הגשת תביעות ביטוח או קופ"ח וכל עבודת ניירת, ובכך להפחית משמעותית את עומס העבודה ולאפשר להקדיש יותר זמן למטופלים.

יעול המכירות
AI יכול לנטר את כל תהליך מכירת המשקפיים ולהמליץ למטופל על המסגרת והעדשות המתאימות ביותר לפי נתוני המרשם ותוך התחשבות בתקציב, בצרכי הלקוח, בזמינות המוצרים, בטרנדים אופנתיים ובמוצרים שנמכרו למטופלים אחרים בעלי מאפיינים דומים.

ניהול מלאי מתקדם
AI יכול לטפל בצורה מתקדמת בכל ניהול המלאי, ליעל אותו משמעותית ולשפר את רווחיות בית העסק. תוכנות AI יכולות לנטר ולנתח נתוני מכירות היסטוריות ומכירות בזמן אמת באופן רציף, לחזות ביקוש עתידי למוצרים ולהזמין אוטומטית פריטים לפי מדדים שעודכנו מראש.

AI יכול לייעל את כמויות המלאי על ידי התחשבות בגורמים כמו מגמות עונתיות וזמני אספקת ספקים כדי לשמור על מלאי זמין.

מערכות AI שיעקבו אחרי רשתות חברתיות, מובילי דעה, סרטים ומאגרי מידע המיועדים לכך, יוכלו לזהות להיטים עתידיים ולהזמין אותם בצורה אוטומטית.

על ידי אוטומציה של תהליך ניהול המלאי, בינה מלאכותית יכולה להפחית את הפוטנציאל לטעויות אנוש, להבטיח רמות מלאי מדויקות ולהפחית את הסיכון לחוסרים או עודפים במלאי.

שיפור תקשורת עם המטופלים
אופטומטריסטים יכולים להשתמש בבינה מלאכותית כדי לתת למטופלים מידע על מוצרים ושירותים שנוצר בזמן אמת ונכתב ספציפית למטופל לפי גילו, שפתו, השכלתו וצרכיו הרפואיים. ז"א לייצר בזמן אמת הוראות שימוש לעדשות מגע, המלצות לשמירה על משקפיים, טיפים ועוד שמתאימים בדיוק לכל מטופל.

דור חדש של שיווק וטלמרקטינג
ניתן להשתמש ב AI כדי לנתח כמויות לא מוגבלות של נתוני מטופלים ובכך להציע להם תוכניות טיפול, FOLLOW UP וטלמרקטינג לעדשות מגע, ביקורת ראייה או הזמנה לרכישת משקפיים, תוך התחשבות מדויקת בפרטי הביקור הקודם, בהערות בכרטיס המטופל, בסטטיסטיקות ומידע על מוצרים חדשים, בהרגלי הקנייה כמו למשל ימים מועדפים, שעות פנויות או אופטומטריסט מועדף, תוך הצלבת כל פרמטר אפשרי. דבר זה ישפר משמעותית את יעילות הטלמרקטינג והקשר עם המטופלים שיתבטא בהתייעלות הקליניקה ושיפור הפדיון.

תמיכה בבדיקת הראייה

AI יכול לאפשר לאופטומטריסטים הדרכה והמלצות בזמן אמת בתהליך הבדיקה המבוססים על דפוסים ומגמות שאולי לא יהיו ברורים מיד לאופטומטריסט אנושי, כמו התחשבות בנתוני המסגרת שהמטופל בחר (מבחינת זוית פנטוסקופית, פריזמות, VERTEX DISTANCE  ועוד) המלצה על  ADD מתאים לפי גיל, שאלון רפואי, צורך מופחת באקומודציה במיופיה גבוהה וכדומה, המלצה על שירותים מתקדמים כגון מיופיה קונטרול, רוויטלויזן וכו.

ה AI יכול להשוות את נתוני הבדיקה הנוכחית לנתוני כל בדיקות הראייה שבמאגר ולהעריך מראש בצורה סטטיסטית את תוצאת המרשם הצפויות לפי מקרים עם פרמטרים דומים.
בינה מלאכותית יכולה לעזור מאוד לאופטומטריסט צעיר ולהכווין אותו במהלך הבדיקה עד קבלת מרשם מדויק.
בדיקת ראייה סובייקטיבית כוללת רצף פעולות ברור ומסודר, ולכן AI אשר אומן בתחום זה יוכל למעשה להחליף כל אופטומטריסט באמצעות שימוש בפורופטר ממוחשב.
הטכנולוגיה כיום מאפשרת ל AI לנהוג בצורה עצמאית, פעולה מסוכנת ומורכבת עשרות מונים מבדיקת ראייה ואין שום מניעה טכנולוגית לאפשר ל AI לבצע בדיקות ראייה ברמה גבוהה (אך במחיר של פגיעה בקשר בין המטופל והאיש המקצוע)

יצירת שפה מקצועית אחידה

ה AI יכול לקבל סיכומים ונתוני בדיקת מטופלים שנכתבו ע"י אופטומטריסטים שונים ולהפיק מהם דוחות וסיכומים לפי סטנדרט ושפה רפואית אחידה, או לחילופין לקבל סיכום מרופא עיניים ולהמיר אותו לסיכום עם נקודות רלוונטיות לבדיקת האופטומטריסט.
אפשרות זו תשפר את התקשורת בין האופטומטריסטים, רופאי עיניים ואנשי מקצוע אחרים בתחום.

שיפור התאמת עדשות מגע

מערכת בינה מלאכותית מסוגלת לנתח את קימורי העין, מיפוי קרנית, המרשם, נתוני העדשות הקודמות, תלונות המטופל, מצב הדמעות ועוד, ולהשתמש במידע זה כדי להתאים עדשות מגע בדיוק מקסימלי תוך שקלול כל הפרמטרים כגון חומר גלם, מרשם, סוג עדשה, זמן אספקה, מחיר וכל נתון רלוונטי אפשרי. AI בשילוב מכשור מיפוי קרנית או ציוד מדידה אחר יאפשר התאמה מדויקת מתמיד במקרי קרטוקונוס ומקרים מורכבים אחרים.

AI ובדיקות מרחוק

בינה מלאכותית יכולה לשפר משמעותית את היכולות של מערכת בדיקת ראייה מרחוק. בדיקות אלו השנויות במחלוקות עשויות להוות פתרון למקומות בהם יש חוסר באופטומטריסט אך עלולות להיות פחות מדויקות בגלל חוסר הקשר הישיר בין המטופל והאופטומטריסט.

רפואת עיניים
כבר היום מערכות AI יודעות לנתח תמונות רשתית ולזהות מצבי גלאוקומה, ניוון מקולרי, RP ועוד. הדיוק של מערכות כאלו כיום גבוה סטטיסטית מהדיוק של רופאים אנושיים ושימושי במוסדות רפואיים שונים.

בצורה דומה המערכת יכולה לזהות, לאבחן ולסווג קטרקט, הפרעות בקרנית, דלקות עיניים ועוד. אופטומטריסטים רבים מחזיקים בקליניקה ציוד מתוחכם לרבות מיפוי קרנית או OCT  לצילום רשתית, והמערכת יכולה לעזור מאוד בבחינת סקר רפואי של האוכלוסיה והפנייה מושכלת לרופא במידת הצורך.

בדיקת שדה ראייה

מערכת AI יכולה להציג גירויים חזותיים למטופל ולעקוב אחר תנועות העיניים שלו, ובכך ליצור מפת שדה ראייה ולאתר פגמים או סקוטומות בשיטות סריקה חדשות.

אורטופטיקה

ניתן להשתמש ב AI לזהוי בעיות תפקוד דו עיני באמצעות ניתוח תנועות העיניים בזמן הבדיקה ולהמליץ על פתרונות בהתאם לנתוני מטופל ומקרים דומים.

ניהול בריאות באוכלוסייה
אופטומטריסטים יכולים להשתתף בפרויקטים מקומיים או בינלאומיים של זיהוי מגמות ודפוסים בבריאות העין ובמגמות של מרשמי ראייה באוכלוסייה, וזאת על ידי ניתוח ושיתוף נתונים במערכות AI  מבוססות BIG DATA

בעיות בבינה מלאכותית
דאגה פוטנציאלית אחת בשימוש ב-AI באופטומטריה היא סוגיית ההטיה. אם אלגוריתם בינה מלאכותית מאומן על מערך נתונים שאינו מייצג את האוכלוסייה כולה, הוא עשוי להפיק תוצאות מוטות המפלות קבוצות מסוימות של אנשים. בנוסף, בשלב זה, מערכות אלו עשויות לתת תשובות מנומקות ומשכנעות אך שגויות לחלוטין. בעיות אלו יפתרו במשך הזמן עם שכלול המערכות ועלייה בנפח מאגרי הנתונים.

לסיכום:

בינה מלאכותית בתחום האופטומטריה היא בעלת פוטנציאל עצום לשיפור הדיוק והיעילות של האבחון והטיפול תוך זיהוי מגמות אצל מטופלים ספציפיים ואף באוכלוסיה כולה. מערכת AI יכולה לספק לאופטומטריסטים תובנות והמלצות חשובות לטיפול טוב יותר במטופלים, לשפר את שביעות הרצון והתקשורת איתם, לייעל משימות אדמיניסטרטיביות בקליניקה כגון ניהול מלאי ועבודות ניירת, להפחית שגיאות, לקדם ולשפר את ההתנהלות הכללית.

ככל שטכנולוגיית הבינה המלאכותית מתקדמת, סביר שהיא תהיה חשובה יותר ויותר באופטומטריה כמו בתחומים רבים אחרים.

חשוב לציין ש AI אינו מהווה (עדיין..) תחליף לאופטומטריסטים אנושיים. זהו כלי עוצמתי שניתן להשתמש בו כדי לשפר ולייעל את היכולות של האופטומטריסט והתנהלות הקליניקה, ונצטרך לדעת להשתמש בו בצורה נכונה ומושכלת.

דילוג לתוכן