מיקוד ראיה, שווה להשקיע בזה?!

לקויי למידה והקשר לאופטומטריה, מאת קרן רול אופטומטריסטית התפתחותית

בימים אילו בהם הפופולריות של האבחונים לילדי ביה"ס עולה, ונושאי שיחה שנוגעים בילדים עם ליקוי למידה כלשהו, או עם בעיית קשב וריכוז היא מהמדוברות. חשוב לנו האופטומטריסטים להניח על שולחן הדיונים את נושא מיקוד הראייה.
העיניים הם כלי העבודה החשוב ביותר לילדי ביה"ס.

כידוע בעיה בתפקודי העיניים נובעת מתפקוד לקוי של שרירי העיניים, זה יכול להתבטא בקשיים בורגנציה (התכנסות/ התבדרות והמעברים ביניהם), בקשיים באקומודציה. וביכולת לבצע תנועות סקדה מדויקות תוך כדי קריאה.

משיחות עם אנשים מהתחום החינוכי, אני רואה שהמודעות לתחום מתחילה להתקיים, עם זאת יש לנו עדיין תפקיד חשוב והוא להכיר ללקוחותינו את הנושא.
לאחר בדיקת Cover test וNPC, נדע אם יש טעם להעלות את הנושא, לרוב כשאני שואלת אם הילד מתקשה בקריאה, ההורים מחייכים ושואלים אם אני עוסקת ב"תקשור".

ילד עם ליקוי בתפקודי העיניים, יתעייף מאוד בקריאה, ידלג על מילים ושורות,
וגם עלול לראות כפול. לפעמים יחוש שהאותיות זזות תוך כדי קריאה או יתקשה בהעתקה מהלוח. מרוב מאמץ לביצוע משימת הקריאה לא תמיד יבין מה קרא.
ילד חרוץ יקרא שוב ושוב, יסמן עם האצבע או סרגל, יעצום עין ועוד "פטנטים".ילד אחר (חכם לא פחות), "ירים ידיים" ואולי יפריע בשעורים. המורה תחשוד שיש פה בעיית קשב וריכוז ותפנה לאבחון.
ואכן יש פה בעיה המפריעה לקשב והריכוז של התלמיד, אבל הפתרון במקרה הזה הוא פשוט יותר ולא כרוך בתרופה אלא רק בתרגילי עיניים, לשיפור תפקודי העיניים.

חשוב שנדע כי לפעמים הבעיות משולבות, וכוללות גם בעיית קשב וריכוז יחד עם קושי בתפקודי העיניים. ולכן במקרים כאלועל אחת כמה וכמה ישנה חשיבות גבוהה לטיפול בכל הגורמים המפריעים לתפקוד הילד.

כדי שהמפגש בין המטפל לילד יניב תוצאות טובות :

• חשוב ליצור קשר טוב עם הילד כבר בתחילת האבחון ולברר איתו מה מפריע לו ביום יום.
• יש לשתף את הילד בתהליךולהסביר לו את שלבי האבחון. בנוסף במהלך התרגולים הילד ילמד לחוש את הפעולות שמבצעות עיניו וכך יצליח להתקדם.
• חשוב מאוד לעשות תאום ציפיות לאחר האבחון ולפני תחילת התרגולים. על הילד לדעת מה עומד לפניו: אורך התקופה, עבודה בבית, לדעת שלפעמים התרגילים פחות מעניינים וחוזרים על עצמם.
• גם עם ההורים חשוב לבצע תאום ציפיות: למה הם נדרשים? הסעות, תרגולים בבית.

כ20% מהאוכלוסייה סובלים מבעיות בתפקודי העיניים, חלק גדול מהבעיות ניתנות לפתרון באמצעות תרגילי עיניים.
לרוב נדרשים כ12-16 מפגשים שבועיים בקליניקה, בשילוב תרגילים לשעורי בית. ניתן גם לתרגל בבית בעזרת תוכנת המחשב HTS. תוכנת HTS מתרגלת את הילד , עוקבת אחר התפתחותו, מעודדת הצלחות ומדווחת למטפל על ההתקדמות Online.
הצלחת התרגול תלויה מאוד במוטיבציה וההתמדה של הילד.
כאשר הבעיה הגיעה לפתרון, נפחית בהדרגה את כמות התרגולים בבית.

כאמור, כלי העבודה של הילד בביה"ס הוא העיניים ולכן חשיבותו גדולה והשפעתו על תפקודים נוספים של הילד היא רחבה. לכן, כאשר אנו שומעים על בעיות כגוןקושי בקריאה והעתקה מהלוח, חשוב להפנות את ההורים לאבחון וטיפול במיקוד ראייה.

דילוג לתוכן