ענף האופטיקה בצומת דרכים 2023
מאת דרור דקל, אופטומטריסט Bs.c
פורסם באופטומטריק EYE עורך ראשי ד"ר ניר ארדינסט

ענף חנויות האופטומטריה עובר בשנים האחרונות שינוים העשויים לשנות את היציבות ומאזן הכוחות בתחום. התעשייה מתמודדת עם אתגרים רבים ביניהם כניסת רשתות בינלאומיות, יבוא מקביל ושינויים טכנולוגיים. השינויים מחייבים את חנויות ורשתות האופטיקה לבדל את עצמם, להתקדם, להתייעל ולהציע שירותים מיוחדים כדי להישאר תחרותיים בשוק.

מתחרה, יבואן או קרב לא לגטימי?

אחד השינויים הבולטים בענף הוא השותפות בין קבוצת פוקס לוקסוטיקה. קבוצת פוקס קיבלה רישיון בלעדי לפתוח ולהפעיל 49 חנויות של Sunglass Hut בישראל ובגדה המערבית בתוך שבע שנים.

Sunglass Hut שהינה חברת בת של לוקסוטיקה, נוסדה במיאמי בשנת 1971, מתמחה במשקפי שמש ואביזרים ומפעילה כיום כ-3,300 חנויות ברחבי העולם.

פוקס תרכוש מוצרים ישירות מלוקסוטיקה ותשלם אחוז חודשי מסך המכירות נטו בתמורה לרישיון. בהסכם נקבעו גם הוראות לגבי תנאי האספקה, החזרות, שיפוץ חנויות וסיום ההסכם.

לוקסוטיקה כידוע היא שחקן דומיננטי על גבול המונופול בעיצוב, ייצור והפצה של משקפיים. החברה שולטת ב-30% מהשוק, מייצרת רווח של כ-10 מיליארד יורו בשנה, ומוכרת מיליארד זוגות משקפיים מדי שנה. לוקסוטיקה מחזיקה במספר רב של מותגי משקפיים ידועים, כמו Rayban, Oakley, Vogue ו-Persol, וגם מייצרת עבור מותגי אופנה יוקרתיים כמו פראדה, שאנל וג'ורג'יו ארמני. בנוסף, לוקסוטיקה מפעילה מחלקות אופטיקה ברשתות קמעונאיות גדולות ובבעלותה חנויות אופטיקה רבות. בנוסף לכל, החברה התמזגה עם Essilor, השחקן השני בגודלו בתעשיית האופטיקה, לפני מספר שנים.

לכניסתה של לוקסוטיקה לשוק הישראלי עשויה להיות השפעה משמעותית על יבואנים, חנויות ורשתות. התחרות ביבוא מקביל תאלץ את הגופים הללו לבדל את עצמם, להתמקצע ולהתקדם מקצועית בתחומי אופטומטריה מגוונים על מנת להישאר תחרותיים. לוקסוטיקה תביא את המומחיות והמותגים המוכרים שלה לישראל וקבוצת פוקס המנוסה תביא את הידע והניסיון המקומי שלה.

אחד התסריטים העתידיים היא האפשרות של הרשת לעבור לתחום האופטומטריה, למכור משקפיים ועדשות מגע במחירים תחרותיים וליצור מאבק נוסף בין חנויות אופטיקה ורשתות על נתח השוק המוגבל בישראל.

ראוי לציין שלמרות האמור לעיל, שותפות לוקסוטיקה ופוקס לא בהכרח תשפיע בצורה קיצונית על ענף האופטיקה, וחנויות פרטיות ורשתות ילמדו כיצד להמשיך ולהתנהל מולה, כמו שלמדו להתמודד עם אתגרי המכירה באינטרנט. כמו כן, השותפות בין ויזל ולוקסוטיקה לא אמורה לשבור את מחירי השוק אלא להציע בעיקר קולקציות חדשות ומעודכנות מאוד.

 

כדי להתמודד עם שינויי השוק ועם התחרות הגדלה, חלק מרשתות וחנויות האופטיקה החלו כבר בנקיטת צעדים שונים כמו שימוש בבדיקות ראייה מרחוק, רכישת ציוד מקצועי מתקדם, שיפוץ חנויות, קידום מותגי פרטיים, מתן פתרונות לילדים קידום טכנולוגיות מתקדמות וקריצה לשירותים רפואיים.

כך למשל, רשת קרולינה העבירה חלק מהדוכנים בקניון אשר מנפקים משקפים לפי מרשם ישן למתווה של חנויות "סטנדרטיות" עם העסקת אופטומטריסטים או חדרי בדיקה הכוללים בדיקות ראייה מרחוק דרך האינטרנט, סופרפארם רכשה את רשת אירוקה ואילו רשת אופטיקנה הותיקה רכשה ציוד מקצועי מתקדם, שיפצה חנויות ומקדמת טכנולוגיות מתקדמות כמו עצירת מיופיה לילדים, תרגילי רוויטלוויזן, משקפי פורטיפוקל ועוד

בדיקות ראייה מרחוק ככלי לקידום מקצועי

מגיפת הקורונה הביאה לקידום של רפואה ועבודה מרחוק, וכתוצאה מכך, מטופלים רבים פתוחים לרעיון של בדיקת ראייה ללא נוכחות אופטומטריסט. שיטה זו עוזרת לחנויות לטפל במחסור הנוכחי באופטומטריסטים, אך חשוב לגשת אליה בזהירות ולבצע בדיקות מרחוק בצורה חכמה, להתמקד בקהל הלקוחות הנכון ולנצל את הטכנולוגיה מבלי לוותר על התדמית והמוניטין המקצועי של החנות.

מותג פרטי כפתרון חלקי

המותג הפרטי הינו מוטיב חשוב ביותר בקידום חנויות אופטומטריה בשוק תחרותי. עם מספר רב של מתחרים ויבואנים מקבילים של מותגים מבוססים, המותג הפרטי יכול לסייע לחנויות להתבלט, ליצור זהות ייחודית ולהתמודד עם הקושי בתמחור מותגים.
על ידי יצירת קו מוצרים משלהם, החנויות יכולות להתאים אותם להעדפות ספציפיות של קהל היעד ובנוסף לשלוט בתמחור ובשולי הרווח. פרסום מותג פרטי אמין ואיכותי במדיה הישנה וברשתות חברתיות תוך שיתוף מובילי דעה יכול לבדל חנויות משאר המתחרים, ולבנות הכרה ונאמנות לקוחות למותג.

מירוץ אחרי טכנולוגיות מתקדמות

חנויות רבות עברו או יעברו לשימוש בטכנולוגיה מתקדמת. ככל שטכנולוגיות חדשות צצות, חנויות אופטיקה יצטרכו להשקיע בהן כדי להישאר תחרותיות ולספק את הטיפול הטוב ביותר למטופלים. השימוש בציוד אבחון מתקדם יכול לשפר את הדיוק של בדיקות עיניים, ולהוביל לתוצאות טובות יותר עם אחוז תלונות והחזרים מינימלי. מסיבה זו אופטומטריסטים רבים משדרגים את חדרי הבדיקה בציוד ומכשור דיגיטלי, ואף בתוכנות לניהול ורישום מטופלים. טכנולוגיה מתקדמת לא רק מייעלת את התהליכים אלא גם מספקת חוויה טובה יותר למטופלים, ואף עוזרת בשמירה על בריאות הציבור כאשר מבוצעות בדיקות סקר כגון לחץ תוך עיני, מצב הקרנית והרשתית.

 

שיפור מקצועיות האופטומטריסטים

שיפור וקידום המקצועיות של האופטומטריסטים תיצור השפעה חיובית על שוק האופטומטריה בארץ. אופטומטריסטים המעודכנים במחלות עיניים ומצוידים בטכניקות בדיקה מתקדמות יוכלו לספק אבחנות מדויקות ופתרונות ספציפיים למטופלים. דבר זה יגדיל את אמון הלקוחות בשוק האופטומטריה ויעודד יותר אנשים להגיע אל האופטומטריסטים. בשלב זה, מקורות ידע משמעותיים הינם כנסים מקצועיים, קבוצות ברשתות החברתיות ומגוון לימודי המשך.

 

עצירת מיופיה

מגמה נוספת בעתיד האופטומטריה בישראל הינה ההתמקדות המוגברת בטיפול מונע לרבות בעצירת מיופיה. אופטומטריסטים מבינים את החשיבות של טיפולי מיופיה קונטרול לילדים, שוק שיש לו פוטנציאל מסחרי עצום ונמצא רק בתחילת דרכו. בידי האופטומטריסט ישנם מוצרים שונים כמו עדשות מגע ועדשות משקפיים לשליטה על מיופיה, ומוצרים חדשים ומשופרים יוצאים לשוק בתדירות גבוהה. חנות או רשת אופטיקה שתשכיל להשתמש נכון בטכנולוגיות האלו תוכל לרכוש נאמנות לקוחות ולהרחיב את מאגר הלקוחות שלהם על חשבון חנויות שאינן עושות זאת.

הרחבת קהל הלקוחות

הזדקנות האוכלוסייה בישראל מניעה את הצמיחה גם בתעשיית האופטומטריה. ככל שאנשים מזדקנים, הם נוטים יותר לחוות בעיות ראייה ולהזדקק לבדיקות עיניים. מגמה דמוגרפית זו צפויה להימשך בשנים הקרובות, ולאופטומטריסטים יהיה תפקיד קריטי בשמירה על בריאות העיניים של האוכלוסייה המבוגרת. בצורה דומה, המודעות לחשיבות בדיקות ראייה לילדים מעלה את מספר הילדים הנזקקים לבדיקות ומעקב אופטומטריסט.

התייעלות ורכישה מושכלת של סחורה וציוד

סחורה עדכנית, ציוד תקין ואביזרי תצוגה קריטיים לתפעול נכון ולהשגת רווחיות בכל חנות אופטיקה. בעלי חנויות יכולים לחסוך ולהתייעל ע"י רכישה מרוכזת בתערוכות השנתיות בהן יש הנחות מיוחדות או מתנות רבות ערך בקנייה מעל סכומים מסוימים.

כמו כן, כדי לחסוך בהוצאות, חנויות יצטרכו לבדוק את כל תהליכי העבודה בחנות, לצמצם ניירת, להתייעל, לצמצם צוות בשעות לא חיוניות, לשקול צמצום שעות, להפחית בבזבוז כמו בעבודות חוזרות מיותרות, לרכז את רכישת הציוד המשרדי לספקים זולים ביותר, להשתמש בכרטיסי אשראי CASHBACK וכדומה.

לסיכום, עתידן של חנויות האופטומטריסטים בישראל מורכב, רב פנים ומעוצב על ידי מגוון גורמים, ביניהם כניסת רשתות זולות, שינויי יבואנים, מכירות באתרי אינטרנט, התקדמות בבדיקות ראייה מרחוק, שימוש בטכנולוגיות חדשות לטיפול בעיניים, שינוי התנהגות והעדפות צרכנים, בנוסף עלולה להיות השפעה עקב שינויים בסביבה הכלכלית כגון אינפלציה ומצב כלכלי ואף שינויים בעקבות המצב הפוליטי, הבטחוני והאווירה הכללית בישראל. חנויות פרטיות ורשתות יצטרכו להתאים את האסטרטגיות שלהם לגורמים הללו, לנווט בין האתגרים ולשגשג בעתיד. מי שיתעלם מהשינויים הענף עשוי לגלות שהוא נשאר מאחור ועלול לעבור להפסדים.

דילוג לתוכן