שיעור אופטיקאות מעבדה 2
מדידות
צריכים לדעת כשמזמינים עדשה וכמובן שמזמינים חלקי חילוף
אם יש לנו עדשה ואנחנו רוצים לדעת מה גודל העינית נמדוד זאת בשיטה הבאה:
1) השיטה הראשונה שהיא הבסיס לשיטות נקראת Datum. לקחו עדשה תחמו אותה ויצרו קו בין מהמרכז הכי גבוה למרכז הכי נמוך. לפעמים רואים על המסגרות את המספרים.
2) שיטת הבוקס
19 54, יש לנו מדידה הוריזונטלית וורטיקלית.
מדידת A- המספר הראשון שרשום לנו (54), הוא המדידה ההוריזונטלית, זו הכוונה ששואלים אותנו מה גודל העינית. המדידה ההוריזונטלית הגדולה ביותר היא זו שנותנת לנו את ה A, זו לא מדידה מדויקת לכן צריך לבדוק כמה פעמים כדי לראות שמה שאנחנו מזמינים מדויק. A הוא חלק מהנוסחה למציאת קוטר מינימלי של עדשה. עדשה במצב של חומר גלם יכולה להגיע בקטרים שונים.
איך מודדים את המדידה ההוריזונטלית A?
מודדים את העדשה במסגרת בחלק הכי רחב (לרוב באמצע), אם זו מסגרת מלאה נוסיף לגודל העדשה שלמדנו חצי מילימטר לכל צד(זו מדידה של עדשה שתתאים למסגרת נתונה). דרך מדידה נוספת אך פחות מדוייקת: למדוד מחצי המסילה עד החצי השני (במקום למדוד את הפסטה= הבלט של העדשה כלפי מנים המסגרת). אך אם המסילה בולטת זו יכולה להיות מדידה לא מדויקת.
מדידת B, זו מדידה ורטיקלית.
חצי מB יתן לנו חצי מהעדשה. המדידה נעשת בעזרת סרגל ומוסיפים חצי מילימטר למעלה ולמטה, סה"כ מילימטר.
אם יש לנו עדשה בודדה, ניתן למדוד אותה עם קליבר. חצי מהB נקרא קו ה180 (מעלות).
מרכז העדשה
המרכז הגאומטרי ולא המרכז האופטי (המרכז האופטי אמור להיות מול מרכז האישון).
ED- Effective Diameter
קוטר אפקטיבי של העדשה ועיקרו אמור להיות הרדיוס הכי ארוך כפול 2.
בפועל המדידה הזו לא כ"כ אפשרית, אז מודדים את האלכסון הכי ארוך (האלכסון הכי ארוך! לא אחד מהקווים הישרים), ED יהיה שווה לA רק בעדשה עגולה לחלוטין, בכל שאר המקרים התוצאות תהינה שונות. יש כאלה שמוסיפים 3 מ"מ לבדיקה הזו למטרת טווח טעויות.
FDׁ((Frame Difference = A-B
C רוחב הקו, זו מדידה שלא משתמשים בה
A- החלק הרחב של העדשה.
C- המדידה של רוחב העדשה, קו ה180.
DBL- Distance Between Lenses, אמור להיות מקביל לגודלו של הגשר. הBDL נמדד מהקצה של העדשה לקצה השני, במרחק הכי קצר.
Frame PD, DBC- Distance between Center, GCD, המרחק בין מרכז גיאומטרי אחד למרכז גיאומטרי שני.
המדידה הזו שווה ל A+DBL
PD קטן, ביחס למסגרת, יגרום לכך שהמשקפיים יראו עבים יותר במשקפי (-), לכן צריך להזיז את הבלנק. במספרים גבוהים כדאי שהPD יהיה במרכז.
FD- Frame Difference, ההפרש בין מדידת A ל B, במספרים גבוהים אנחנו נרצה שההפרש הזה יהיה קטן ככל האפשר.
A=48 ו B=60, זאת אומרת שיש לנו 12 מ"מ הפרש לטובת הB, זאת אומרת שהמדידה הורטיקלית תהיה יותר עבה.
במינוסים גבוהים הקצוות אמורים להיות עבים יותר. ההפרש בין A לB לא טוב, העדשה תראה יותר עבה באזור מסויים. בכל מספר עם הפרשים גדולים, אזור מסויים יראה מאוד עבה והשני מאוד דק. אם פציינט ביקש מסגרת או עדה רחבות יותר (חושב שזה יתאים לו יותר), בעיקר במסגרות ברגים, נרצה להגדיל את העדשה במילימטר. למעשה, נגדיל בחצי מ"מ לכל צד (סביב העיגול של העדשה) כך שהFD ישאר אותו הדבר.
המספרים שמופיעים על המוט
מספרים עם M לפי- זהו מספר המודל.
הצבע מופיע שלפניו כתוב C או Col
סימון נוסף במסגרות של משקפי בטיחות לפי תקן אמריקאי Z ומספר כלשהו
בדיקה יותר ישנה- יש כמה שיטות למדוד את אורך המוט: מהברגים ועד הסופית (חלק מאחורי האוזן) מהמרכז של הברגים ועד תחילת העיקול של הסופית ואז מודדים את העיקול בנפרד, או במסגרות מאוד ישנות מפרונט האלמנט ועד לעיקול. האלמנט- חלק החיבור בין המוט לעדשה.
עדשת בי פוקל
סיגמנט- מקטע שבו יש כח של פלוס.
Seg Drop/Raise, כמה זה מתחת לקו האמצע של העדשה, או כמה זה מעל.
נק' היחס שלנו היא מרכז העדשה. Seg High מהקצה העליון של הסיגמנט, עד לחלק העמוק בעדשה
B/2 – Seg High= Seg Drop/Raise
טרנפוזיציה
+3.00 -3.00 * 180
Pl +3.00 * 90
זה בעצם אותו המרשם (המרשם הראשון הוא מינוס צילינדר)
לוקחים את הכח השני, משנים את הסימון מ+ ל- והופכים את הaxe ב 90 (מעלות).
שיטה להעברת צירים 175=>85 (מחברים את ה1 וה7, ויוצא 8)
165=> 75 (מחברים את ה1 וה6, ויוצא 7)
רק במקרה של גשר פלסטיק, צריך להוריד חצי מ"מ בכל צד.