מידע על בדיקת ראייה ופענוח תוצאות בדיקת עיניים

בבדיקת ראייה טעית בקריאת המספרים על הלוח? זה דווקא בסדר
בדיקות ראיה אינן חידון או מבחן עם ציונים ואין צורך לראות בבירור את כל האותיות. המטרה של הבדיקה הינה לוודא את המרשם הנכון במשקפיים ואת חדות הראיה, ולפיכך אין צורך להתאמץ יתר על המידה ולנסות ולראות בכל מחיר את הסימנים המופיעים על הלוח. האופטומטריסט מקבל מידע רב כאשר אינך רואה אות מסוימת או כשקצב זיהוי המספרים איטי מהרגיל. הורים נוטים לעודד את ילדיהם בזמן בדיקה לנסות ולראות טוב ככל האפשר והדבר מיותר מבחינת הבדיקה.

משקפיים ישנים? השארתי אותם בבית…
חשוב מאוד להביא את המשקפיים הישנים לבדיקה. הם הכרחיים לצורך קבלת תוצאות מהימנות שכן מספרם מספק מידע רב על הרגלי הראיה שסוגלו במהלך השנים האחרונות ומאפשר השוואת המרשם הנוכחי למרשם קודם והסקת מסקנות.

מה זו מיופיה?
מיופיה היא שם נרדף למרשם מינוס שנפוץ אצל רוב מרכיבי המשקפיים. התופעה נגרמת בגלל עודף כוח בעין – מצב בו הנבדק רואה היטב מקרוב אך לא מרחוק. משקפיים או עדשות מגע מפחיתים את הכוח המיותר בעין ומאפשרים ראייה ברורה למרחק.

ומה זה היפרופיה?
זהו מצב של חוסר כוח אופטי בעין. הפתרון הוא מתן משקפיים או עדשות מגע עם כוח פלוס.
צעירים עם היפרופיה לרבות ילדים, מפעילים את שריר העין שמשנה את עוצמת העדשה הפנימית ובכך מוסיפים לעצמם כוח אופטי. תהליך זה נקרא אקומודציה (הסתגלות) והוא גם התהליך שמאפשר הוספת כוח אופטי לעין כשמדובר בהתבוננות מקרוב ובעיקר לקריאה.
היפרופ עם מספר לא גבוה יכול להסתדר ללא בעיה עד גיל מבוגר שבו יכולת האקומודציה דועכת.

בהיפרופיה עם מרשם פלוס גבוה, קיימת תופעה נפוצה שמאפיינת בעיקר ילדים צעירים. המטופל מאמץ את שריר עדשת העין בכמות רבה כדי לראות היטב ומצב זה גורם לעיניים לפזול פנימה. מדובר בפעולה אוטומטית הכוללת גם את כיווץ אישון. במקרה כזה, ימליץ האופטומטריסט על משקפי ראייה או משקפי ביפוקל/מולטיפוקל שמטרתם להפחית את המאמץ מקרוב ואת הפזילה.

ומהו צלינדר?
הצלינדר (אסטיגמציה) הוא תופעה נפוצה מאוד ולא מסובכת או מסוכנת בה יש שני מספרים שונים בעין אחת. ז”א בכיוון אנכי יש מספר מסוים ובכיוון אופקי מספר אחר.
הצלינדר הוא למעשה ההבדל בין שני המספרים הללו ואם הוא גבוה יש לבדוק את מצב הקרנית ואת סדירותה. צלינדר מפריע לראיה מרחוק וגם מקרוב.

פזילה סמויה
נקראת גם "פוריה”, זו פזילה שמופיעה לרוב בזמן עייפות ולעיתים בשינוי כיווני המבט. בד"כ שרירי העין מצליחים להתגבר עליה אבל קיומה גורם לעייפות וקשיים בראייה לקרוב ולעיתים גם מרחוק. במקרים מסוימים ימליץ האופטומטריסט או האורטופטיסט על תרגילי עיניים שונים.

פזילה חמורה
פזילה שלא ניתנת לטיפול באמצעות משקפיים או תרגילי עיניים ומפריעה לראייה דו עינית. במקרה כזה יש לשקול ניתוח עיניים למניעת עין עצלה אצל ילד צעיר או לשיפור המראה הקוסמטי וזאת לאחר מעקב רופא עיניים ילדים.

מצמוץ יתר
תופעה שעשויה להגרם מסיבות שונות, ביניהן יובש עיניים, דלקת עיניים, פגיעה מגוף זר במשטח העין או תחת העפעף, פזילה או "טיקים" למיניהן. גם כאן רצוי להיוועץ ברופא העיניים לאחר ביצוע בדיקת ראייה ולאתר את הגורם המדויק.

בתום הבדיקה, ישוקללו כל התוצאות שהושגו ותתקבל החלטה על המרשם המומלץ.
במקרים רבים המרשם המומלץ עשוי להיות שונה מעט מתוצאות הבדיקה, עקב שיקולי נוחות והסתגלות הלקוח, וסביר שיהיה שונה מבדיקה אחרת שנעשתה במקום ובזמן אחר.

בכל מקרה האופטומטריסט לא בודק ולא מאבחן מצב רפואי של העיניים, קטרקט , לחץ תוך עיני וכדומה, שכן האבחון מותר לרופא בלבד על פי חוק הרפואה, אולם, במידה שחושד בדבר מה, רשאי האופטומטריסט להפנות לרופא עיניים עם תיאור הסימפטומים להמשך טיפול, כך שהשילוב בין בדיקת רופא לאופטומטריסט הינו משלים.

Tags

No Comments