נהלי בדיקות מרפאות שעור 2 ג' בדיקת צבעים

חלק 3\3

בדיקת צבעים – Color Deficiency בשיטת אישיהרה – Ishihara:

הבדיקה הסטנדרטית בבדיקת צבעים. Color Deficiency – ליקוי צבעים. פעם קראו לכך Color Blindness – עיוורון צבעים, היום זה לא פוליטיקלי קורקט להגיד זאת. עיוורון צבעים מרמז שהאדם רואה רק שחור ולבן וזה מאוד נדיר. ליקוי צבעים – יש קושי להבחין בין אדום וצבעים אחרים ובין ירוק וצבעים אחרים. בדר"כ זה אדום או ירוק, יכול להיות גם שניהם.

יש 2 סוגי ליקויים:

  1. נרכש – Acquired:
  2. תורשתי – Inherited: הרבה יותר נפוץ ומופיע יותר אצל בנים. בנים – 8% מאוכלוסיית העולם, בנות – בין חצי ל1% מאוכלוסיית העולם. זה נמצא על X – recessive רצסיבי, האם היא הנשאית וזה מופיע אצל הבן. בן-XY, בת-XX.

 

במרפאה לא בודקים נשים את הבדיקה הזו אלא אם יש סיכוי שיש לה בעיה שחוששים למשהו נרכש. יש מחלות עיניים שיכולות לגרום לליקוי צבעים – בעיה בעצב הראייה, בעיה בתאים של הקונס שנמצאים בפוביה, בעיה במקולה ואז יכול להיות חשד לליקוי צבעים נרכש. בדר"כ בודקים רק בנים. ניוון מקולרי – יכול להופיע גם בבדיקה של צבעים. אישה ללא בעיות בעיניים – לא בודקים אצלה ליקוי צבעים.

למה שנבדוק אדם מבוגר בן 40? יש מקצועות שצריך הבחנה בין צבעים, כמו חשמלאי שמתעסק עם חוטי חשמל וכל שנה צריך לבדוק ולאשר שאין ליקוי צבעים. בדר"כ בני אדם יכולים לתפקד עם זה. בעבר בשנות ה-60/70 במערכת החינוך כדי ללמוד לקרוא היו ספרים שמבוססים על צבעים והיו ילדים שנכשלו וחשבו שהם בפיגור, הם היו ליקויי צבעים ולכן נכשלו.

בבדיקה זו צריך תאורה מלאה, מרחק בדיקה (בין הפציינט לספר) 50cm. לפי הספר יש נורה ספציפית עם אורך גל מסוים שיש להשתמש בה – בכל מקום ששפיגלר עבדה לא ראתה כזו נורה, כניראה שיקרה מדי.

את הבדיקה בודקים לכל עין בנפרד. קודם מכסים את עין שמאל ומתחילים את הבדיקה עם עין ימין. שואלים אותו איזה מספרים הוא מזהה. בדף הראשון יש את הספרה 12 – אפילו מי שיש לו עיוורון צבעים מלא (רואה רק שחור ולבן) יגיד שרואה 12, העמוד הראשון בנוי על ניגוד. מי שלא מזהה את העמוד הראשון או שהוא שקרן – Malingerer/Malingering (לא משתמשים במילה שקרן) ונותן בכוונה תשובה לא נכונה. ילדים עושים את זה אולי כי הוא רוצה משקפיים כי לחבר הכי טוב יש משקפיים. אפשרות שניה היא שהעין עיוורת לגמרי והוא לא רואה בכלל.

בעמוד השני – אם אומר 8 זה נכון, אם אומר 3 זה אומר שיש לו ליקוי באדום או ירוק.

אם במקום 29 יגיד שזה 20, בעינינו זה נחשב שהוא עובר אבל הוא פשוט לא מדויק ומבקשים שיסתכלו שוב על ה-0 ושזה משהו אחר. אם מזהה את אחד הספרות באותו דף אמורים לזהות גם את הספרה השנייה.

אם הוא אנאלפבית או ילד שלא מכיר מספרים הופכים לצד השני של הספר ויש חלק ללא מספרים שבו העמוד הראשון הוא מקביל לעמוד הראשון עם המספרים שמבחין אם האדם משקל או לא – מבקשים שיעקוב עם האצבע אחרי הדרך מאיקס אחד לשני. אם הצליחה בכל המספרים מדלגים על הציורים.

בשני העמודים האחרונים, בכל עמוד יש מספר דו עשרוני שכל ספרה היא בצבע אחר ואפשר להבחין בין אדם שיש לו ליקוי לאדום ואדם שיש לו ליקוי לירוק. ליקוי באדום – Protan, ליקוי בירוק – Deutan.

אחרי שבדקנו את עין ימין, מתחילים מהתחלה כשמכסים את עין ימין ובודקים את שמאל.

אם הליקוי תורשתי הוא יופיע ב2 העיניים. אם רוצים לשלול תורשתי אפשר לבדוק בשני עיניים פקוחות אם הבעיה נרכשת זה יכול להופיע בעין אחת ובשניה לא ולכן יש לבדוק כל עין בנפרד ולא נבדוק 2 עיניים פקוחות.

רישום תוצאות:

אישיהרה – Ishihara (cc או sc)

OD 17/17

OS 16/17 (נכשלה בעמוד מספר 4)

 

המספר העליון של השבר – בכמה עמודים המספרים זוהו. המספר התחתון בשבר – מספר העמודים שבדקנו. יש לרשום אם ביצענו את הבדיקה עם תיקון (cc) או בלי תיקון ((sc.

באישיהרה אם נכשלה באחד מהם זה קריטי. חייב לרשום באיזה עמודים לא ראתה כדי שמישהו אחר שבודק יוכל להשוות בין התוצאות שלנו לתוצאות שלו.

בדף מעקב בדיקות ראייה שחילקה אין מקום ספציפי לדומיננטיות אז רושמים מעל הPD – Dominance OD. Color vision – מופיע שורה תחתונה מצד שמאל. ברישום PD הnear הוא הקטן יותר.

לפי הספר לא סופרים את העמוד הראשון (12) אבל לפי שפיגלר כן סופרים ולכן יש 17 עמודים.

בספר המורחב יש 24 עמודים – לא בודקים את כל ה24 כי חלקם שייכים לאנאלפבית.

אם רואה רק 2ו4 יש לו ליקוי בירוק Deutan. אם רואה 6 ו-2 יש לו ליקוי באדום Protan. יכול להגיד שרואה ממש חזק 2 ו-4 ויותר חלש 6 ו-2 זה סימן שהוא deutan אבל לא לגמרי – mild. סה"כ יש 17 עמודים – לכל עמוד יש מספר ממש קטן בכל הצדדים. עשו את זה קטן כדי שפציינט לא יראה את זה ויחשוב שזה התשובה הנכונה.

אם הפציינט אנאלפבית מתחילים מהצד השני של הספר – יעקוב עם האצבע אחרי השביל מאיקס לאיקס. יש עמוד מסוים שהוא אמור להגיד שיש 2 שבילים.

יש ספר נוסף שהוא מתאים לילדים קטנים שלא מכירים מספרים – יש צורות כמו משולש, ריבוע, עיגול וכו' ושואלים איזה צורה הם מזהים.

אם הפציינט נכשל בכמה עמודים צריך לתת להם עוד הזדמנות לנחש, אולי התבלבלו מלחץ.

Tags

1 Comment

  1. עיניים הגיב:

    יפה תצליח תודה על הכתבה