בעיה במשקפי מולטיפוקל- מזיז ראש ורואה טוב

במשקפי מולטיפוקל יש חשיבות למירכוז נכון של העדשות במסגרת, ועליהן להיות ממוקמות בצורה כזו שהאזור האופטי של העדשה יהיה מול האישון במדויק.
בעדשות מולטיפוקל יש מעין תעלה לאורך העדשה אשר בה ממוקמים אזורי הראייה. בחלק העליון האזור למרחק ובחלק העדשה התחתון האזור לקריאה. המעבר בין מרחק לקריאה הינו הדרגתי ובהתאם למבט העין דרך העדשה.
כאשר מתבוננים במבט ישר- מסתכלים דרך אזור עליון של העדשה המיועד למרחק. כאשר מתבוננים במבט כלפי מטה, מסתכלים באזור תחתון של העדשה המיועד לקריאה. בין לבין יש אזורי ביניים למרחקי ביניים כמו מחשב וקלפים.
ככל שעדשת המולטיפוקל איכותית יותר, כך יש טווח ראייה רחב יותר בזכות תעלה גדולה תכנון תעלה רחבה יותר דורש תכנון מורכב מאוד עם התייחסות לעיוותים בחומר גלם, הפרעות אופטיות שונות והמרשם. מדי פעם יוצאת לשוק עדשה עם תעלה רחבה יותר מהדור הקודם ואז הנוחות בה גדולה יותר.

לאחר בחירת המסגרת המתאימה, האופטומטריסט אמור למדוד ולעיתים גם לסמן על גבי המסגרת את המיקום של מרכז העדשה לפי האישון. ז"א שעליו לתת 2 נתונים על מיקום העדשה במסגרת במחינת רוחב וגובה (X,Y) כך שמרכז העדשה יורכב מול מרכז האישון. טעות במדידה מעל 1-2 מ"מ (לפי סוג העדשה) עלולה לגרום למרכוז לא נכון של העדשות מול העין כך שמרכיב המשקפיים יסתכל דרך אזור מחוץ לתעלה האופטית, שם יש עיוותים, הפרעות ומרשם לא מדויק. תמיד ש להקפיד על מדידת PD (נתון הX) וגובה (נתון הY) חד עינית.

במבט ישר רואים לא טוב אבל במבט הצידה רואים טוב
מצב זה מרמז שעדשות המולטיפוקל אינן ממוקמות טוב במסגרת.
בשלב ראשון יש לבודד כל עין בנפרד ולראות באיזו עין הראייה משתפרת במבט הצידה. יש להסתיר את עין שמאל עם היד על גבי המשקפיים ולאחר מכן את עין ימין.

אם רואה יותר טוב בעין ימין כאשר מזיז את הראש ימינה כנראה שה PD (מרחק בין האישונים שנמדד ע"י האופטומטריסט) בעין ימין קטן מדי.
הסיבה: מזיז ראש ימינה וממשיך להסתכל ישר אל המטרה- ז"א שמסתכל באיזור יותר פנימי קרוב לאף (אזור נזלי) של עדשה ימין כדי לקבל ראייה יותר ברורה. קרי: אזור הראייה ממוקם פנימה מדי (PD קטן מדי)

לקוח: אינך רואה טוב עם משקפי המולטיפוקל?
נסה להתרגל תקופה מסוימת, בדוק באיזה כיווני מבט אינך רואה טוב, האם למרחק, לקריאה או למצבי ביניים. השווה עם משקפיים אחרים שברשותך ובמידה שהבעיה ממשיכה חזור אל האופטומטריסט ותן לו מידע מעודכן ומדויק. רוב הבעיות יכולות להפתר על ידי כיוון ואיפוס המסגרת על ידי האופטיקאי.

אופטומטריסט: הלקוח אינו רואה טוב?
בדוק מרשם (נתוני פקומטר בעדשות מולטי מתקדמות שונים מהמרשם ומופיעים על גבי מעטפת העדשה), בדוק היטב קימורי המסגרת Faceform, זוית המסגרת Tilt, נתוני PD חד עיני, מרשם, פגמים משמעותיים בציפוי וצורת השימוש במשקפיים.

Tags

No Comments