ציפוי בעדשות משקפיים שאלות ותשובות

כל מה שצריך לדעת על ציפויי בעדשות משקפיים ועל החשיבות שלהם
האם יש טעם בציפויים בעדשות המשקפיים או שמדובר בתעלול פרסומי?
לציפויים השונים בעדשות יש חשיבות רבה. מדובר בציפויים שמשפרים את איכות העדשות מבחינת שקיפות, סינון קרינה, הגנה מפני שריטות ועוד. לכן מומלץ לרכוש את העדשות המצופות ולא עדשות בסיסיות ללא כל ציפוי.

קניתי עדשות עם ציפוי נגד שריטות אך הן נשרטו אחרי זמן קצר. זה תקין?
ציפוי ההגנה בעדשות נקרא ציפוי מפחית שריטות (לעיתים נקרא ציפוי “נס"). מטרת הציפוי היא למנוע היווצרות של שריטות עדינות על גבי המשקפיים. הציפוי אינו יכול למנוע את כל השריטות ובוודאי שאינו יכול להתמודד עם שריטות עמוקות. ברוב המכריע של המקרים כאשר יש שריטות בעדשות עם ציפוי מפחית שריטות מדובר על שריטות חיצוניות ובלתי נמנעות שאינן באחריות כלשהי.

מה הצורך בציפוי נגד UV אם המשקפיים משמשים רק לקריאה בבית?
קרינת UV היא קרינה מסוכנת המגיעה מהשמש ויכולה לגרום לנזקים מצטברים בעיניים, כגון קטרקט, פטרג'יום (תבלול), בעיות רשתית ומחלות עיניים שונות.
כאשר מדובר על משקפיים המשמשים גם לראייה בחוץ מומלץ מאוד שתהיה בהם הגנה נגד קרינת UV (קרינה אולטרא סגולית).
כאשר מדובר במשקפיים בהם רוב השימוש הינו בבית או באזור ללא אור שמש, החיבות של הגנה מפני קרינת UV יורדת, אולם כדאי לדעת שברוב המקרים ציפוי זה מגיע יחד עם שאר הציפויים ולכן אין אפשרות ואין טעם להזמין עדשות משקפיים ללא הגנת UV.
בעדשות המתקדמות יותר ההגנה מפני קרינת אולטרה סגולית נעשית באמצעות חומר הגלם עצמו של העדשה ולא באמצעות ציפוי.

מה החשיבות של ציפוי נגד השתקפויות ANTI REFLEX?
לציפוי אנטי רפלקס יש חשיבות רבה בשיפור השקיפות של העדשות. ככל שהמספר גבוה יותר והעדשה מחומר דק יותר, כך ציפוי נגד השתקפויות משמעותי ביותר. במספרים גבוהים הציפוי משפר את העברת האור בכ 20%.
לציפוי זה יש בדרך כלל גוון ירקרק, סגול, כחול וכדומה. רוב ההשתקפות הלבנה עוברת דרך העדשה ונשאר לנו רק הגוון המסוים.
ציפוי זה מומלץ בכל סוגי המשקפיים והעדשות. הוא יעיל מאוד בשעות הלילה, בצילומים בהם רואים את המשקפיים ובכל שימוש אחר.
במשקפי שמש הציפוי משפר את איכות העדשה ומפחית סינוורים אחוריים. הוא מומלץ אך לעיתים יקר משמעותית מעדשות שמש ללא אנטי רפלקס.

עדשת המשקפיים מתמלאת באדים, האם זו בעיית ציפוי?
ברוב המקרים הצטברות מהירה של אדים על גבי עדשות המשקפיים נובעת ממשקפיים הקרובים מדי אל הפנים כך שחום מצטבר מאחוריהם. לעיתים נדירות מאוד מדובר על פגם בציפוי שקשה מאוד לראותו.
מה עושים כשיש קילוף ציפוי?
במקרים מסוימים ציפוי AR עלול להתקלף ולהפריע בראייה. לעדשות איכותיות יש אחריות של שנתיים בד"כ על קילוף ציפוי. כדאי לברר מה האחריות בזמן רכישת העדשות.

האם ציפוי נגד השתקפויות מתלכלך יותר מהר?
הציפוי הופך את העדשה לשקופה יותר ולכן טביעות אצבעות בולטות עליה יותר מאשר עדשות ללא צפוי. אבל עדיין היא שקופה יותר מהרגיל ולא כדאי לוותר על הצפוי נגד ההשתקפויות.

מה זה ציפוי פולארויד?
עדשה עם אפקט פולארויד היא עדשת שמש (עם או בלי מרשם) בעלת אפקט מקטב שמסנן החזרי אור ממשטחים מבריקים. עדשה זו יעילה מאוד לנהגים. כיום מדובר על עדשות העשויות מחומר עם אפקט פולארויד ולא על ציפוי פולארויד.

מה זה סינון אור כחול בעדשות?
בשנים האחרונות חקרו ומצאו שלאור כחול בגוונים מסוימים עשויה להיות השפעה שלילית על הראיה ועל בריאות העיניים. כיום ישנן עדשות ראייה עם מסננים מיוחדים שמונעים מעבר של האור הכחול אך משאירים את התמונה צלולה וללא שינוי גוון כלשהו. מדובר על עדשות מתקדמות שאינן נפוצות עדיין.
איפה משיגים עדשות משקפיים נגד אדים?
כיום נדיר מאוד למצוא בישראל עדשות משקפיים אשר מונעות הצטברות אדים. ישנם ציפויים מסוג זה אצל יצרנים מובילים של עדשות כגון סייקו, צייס, רודנשטוק ועוד אולם ציפוי זה דורש "הטענת" העדשה בספריי מיוחד מדי תקופה ואינו שימושי כ"כ בסביבתנו.

איזה ציפוי צריך כדי להגן על העיניים מפני קרינת מחשב?
במסכי מחשב שטוחים LCD אין כל קרינה ולכן אין צורך בציפוי מיוחד. מומלץ בלי קשר לרכוש תמיד את העדשה שכוללת את סט הציפויים: מפחית שריטות, UV ונגד השתקפויות. עדשות אלו שקופות וחזקות יותר לאורך זמן.

סבורים שיש קרינה מזיקה במסכי מחשב דקי? נשמח לקבל אסמכתא בדף "צור קשר" או כאן בתגובות.

כדאי לדעת- העדשות המקובלות היום:

  • פלסטיק ללא ציפויים כלשהם: מיועדות למשקפיים זולים יחסית.
  • פלסטיק עם ציפוי "נס": נשרטות פחות, לעיתים יקרות מכיוון שבד"כ אינן נמצאות במבצעי מכירות שונים.
  • פלסטיק עם כל הציפויים: כולל ציפוי מפחית שריטות, סינון מפני קרינת UV וציפוי נגד השתקפויות.

העדשות מגיעות בדרגות עובי שונות. 1.49 העבה ביותר, אחריה 1.56, 1.6, 1.67 ו 1.74 הדקה ביותר.
בכל העדשות ניתן לקבל את הציפויים.
נדיר מאוד לעשות עדשות דקות ללא ציפויים.

Tags

15 Comments

  1. אפשר לתקן ציפוי בחלק מהמקרים אבל רק אצל היצרן המקורי של העדשה. התהליך גם עלול להרוס את העדשה. בדכ יש אחריות של שנתיים או שלוש ומעבר לכך לא מקובל להתעסק עם תיקונים

  2. שוקי הגיב:

    הציפוי מתקלף. איך ניתן לסדר את זה? לשייף או להסיר?

  3. אי אפשר לתקן ציפוי בצורה נורמלית